Uitvaartvereniging "De laatste eer" Driezum

Gryt Dantuma nam afscheid van uitvaartvereniging Driezum

Clara Sytsma, Sjoerdtje de Haan en Gryt DantumaCees SmedemaBoek over Redmar Smedema

Voorzitter Jouke Dantuma betitelde bestuurslid Gryt Dantuma, overigens geen familie, als het gezicht van uitvaartvereniging Driezum. Na 12 jaar trouwe dienst en de leeftijd van zeventig in zicht, vond de ledenaminstrateur het welletjes. Er was zelfs een periode dat Gryt, zowel penningmeester, sekretaris als ledenadministrateur was, aldus de voorztter. Hij beschreef haar als punctueel en plezierig. In het analoge tijdperk had ieder lid nog een ledenkaart die handmatig werd bijgehouden. Veel werk heeft Gryt Dantuma verzet bij de transitie naar het digitale ledenadmininstratiepakket. Daarna kreeg zij het eindelijk iets rustiger. Gryt en haar man Sikke, drager bij de vereniging, kwamen bijna twee jaar geleden zelf in aanraking met de dood. Op 25 augustus 2013 stierf namelijk hun dochter Jelma op de te jonge leeftijd van 42 jaar. Met de gedachte van ‘voor en door het dorp’ hebben zij de rol van de plaatselijke uitvaartvereniging van zeer dichtbij ervaren. Als afscheidscadeau kreeg Gryt Dantuma een aantal cadeaubonnen, een boek en een bos bloemen. Dat het bedrag aan cadeaubonnen groter was dan de standaard voorgeschreven hoogte, kon worden verantwoord omdat alle bestuursvergadering kosteloos in huize Dantuma plaatsvonden en door het feit dat haar inzet bovenmodaal is geweest.

Ook werd er afscheid genomen van bode Sjoerdtje de Haan uit Burgum. Na vier jaar tot volle tevredenheid van het bestuur haar werk te hebben verricht, heeft De Haan besloten om zich alleen nog maar te concentreren op haar eigen uitvaartbedrijf. De aanwezigen konden tijdens deze jaarlijkse ledenvergadering direct kennis maken met haar opvolger Clara Sytsma. Zij woont in Dokkum en heeft drie volwassen kinderen. Door haar werk in de ouderen- en gehandicaptenzorg, het daardoor van dichtbij meemaken van sterfgevallen is zij al vroeg in aanraking gekomen met de uitvaartzorg. Dit maakte enorm veel indruk op haar en ondanks de heftige emoties vond zij het ook bijzonder om mee te maken hoe mensen afscheid namen van hun dierbaren. Sinds 2000 is Clara Sytsma werkzaam in de uitvaartbranche en in 2013 heeft zij de vakopleiding tot uitvaartbegeleider afgerond. Met twee bodes, naast Clara Sytsma ook Leo Blees, zet uitvaartvereniging Driezum haar beleid voort dat nabestaanden zelf een keuze kunnen maken uit een tweetal uitvaartleiders.

Na de algemene ledenvergadering vertelde Cees Smedema over de geweldadige dood van zijn zoon Redmar. Het gezin Smedema verloor op 18 april 2010 hun jongste zoon Redmar. Een hardhandige confrontatie met een groep jongens in discotheek Club Q werd Redmar fataal. In het rouwproces schreef Smedema het boek 'Redmar Smedema, deze wissel komt te vroeg'. Het is een openhartig en toegankelijk boek. Smedema vertelde op deze avond niet alleen over deze verbijsterde gebeurtenis, maar ook over de begrafenis, de rol van de uitvaartleider en de keuzes die moesten worden gemaakt. Na de pauze ging hij in op het onderwerp rouw. Naast zijn werk bij de politie startte Smedema ondertussen een eigen bedrijf dat nabestaanden helpt bij het rouwproces. De belangrijkste les hierbij is dat er geen uniforme lessen bestaan. Elke individu verwerkt op haar of zijn eigen manier het verlies van een dierbare, maar kan daarbij wel gebruik maken van handvaten die kunnen worden aangeboden.